ربات رنگ پاش

آیا دوست دارید بازدهی کسب و کارتان افزایش یابد؟ آیا به فکر حفظ جان نیروی انسانی در محیط‌های پر خطر هستید؟ آیا کیفیت در رنگ‌کاری برایتان حائز اهمیت است؟ آیا درباره‌ی ربات رنگ پاش اطلاعاتی دارید؟

امروزه افراد زیادی برای کسب و کارها از این ربات‌ها استفاده می‌کنند. با وجود این ربات‌ها می‌توان از خطرات احتمالی که در محیط‌های مختلف از جمله مکان‌هایی که اشتعال‌زا هستند، وجود دارد جلوگیری کنیم. انسان‌ها ممکن است در حین انجام کار دچار خطا شوند؛ ولی این ربات‌ها وظایفشان را به خوبی و در نهایت سرعت و کیفیت انجام می‌دهند.

در این مقاله به شما درباره ربات صنعتی رنگ آمیزی، ویژگی‌هایی که ربات رنگ آمیزی باید داشته باشد و کاربردهای مختلف آن خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

تاریخچه ربات‌های رنگ پاش

از چندین دهه‌ی پیش از ربات رنگ پاش در صنعت خودرو استفاده می‌کردند. اولین استفاده آن در صنعت خودرو به سال 1985 بازمی‌گردد. در میشیگان امریکا، کارخانه ژنرال موتور از اولین کارخانه‌هایی محسوب می‌شود که رنگ‌کاری رباتیک را انجام داد.

اولین مدل‌های این ربات‌ها هیدرولیک بودند که تا کنون کاربرد فراوانی داشته‌اند. این مدل نسبت به مدل‌های جدیدتر از کیفیت و ایمنی کمتری برخودار است. مدل‌های جدید دارای دقت بیشتری هستند و لایه‌ی رنگ یکنواخت‌تر با ضخامت دقت بیشتر ارائه می‌دهند.

ابتدای ورود این ربات‌ها به بازار علاوه‌بر بزرگ بودن قیمت بالایی نیز داشتند؛ اما پس از گذشت مدتی قیمت آن‌ها برای استفاده‌ی صنایع عمومی تا حد زیادی کاهش پیدا کرد. در طی سال‌های اخیر، بهره‌مندی از ربات‌های رنگ پاش فقط محدود به صنایع نبوده و جنبه‌ی عمومی پیدا کرده‌است.

امروزه این ربات‌ها پیشرفت زیادی داشته‌اند؛ مثلا ربات‌هایی ساخته شده که توانایی آفریدن آثار هنری را نیز دارند. مخترعان در تلاشند علاوه‌بر افزودن خلاقیت به این ربات‌ها، راهی جهت ارزان‌تر کردن و داشتن دسترسی بیشتر برای مصارف تجاری و بازرگانی پیدا کنند.

ربات‌ها مدت زیادی است که به کمک انسان آمده‌اند
ربات‌ها مدت زیادی است که به کمک انسان آمده‌اند

ربات رنگ پاش؛ یک تعریف کلی

برای پوشش سطح بدنه خودرو، قطعات کوچک و ماشین، ایستگاه‌های رنگ‌آمیزی رباتیک بصورت پشت‌ سر هم طراحی می‌شوند. امروزه در صنعت‌های عمومی نیاز زیادی به اعمال رنگی که که کاملا خودکار و با استفاده از ربات‌های رنگ پاش اتوماتیک باشد، دیده می‌شود.

ربات رنگ پاش را در انواع گوناگون با قدرت تحمل بار و میزان دسترسی متفاوت تولید می‌کنند که همین باعث می‌شود تا بتوانیم پیکربندی‌های مختلف جهت رنگ‌آمیزی قطعات  با اندازه‌های متفاوت را انجام دهیم.

از اهداف ربات‌های رنگ پاش به جز افزایش میزان بازدهی می‌توان به انجام کار در محیط‌های پر خطر اشاره کرد. طراحی و ساخت آن‌ها طوری است که موتورها در درون بدنه ربات قرار می‌گیرند و اگر جرقه‌ای احتمالی در درون ربات و در کنار مواد قابل اشتعال رخ بدهد، به بیرون انتقال نمی‌یابد؛ در نتیجه آن قطرات رنگ و جریان هوا هم از بیرون به داخل نفوذ پیدا نمی‌کنند.

طراحی این ربات‌ها سبب استانداردسازی مسیر و فاصله‌ای که ربات قرار می‌گیرد، می‌شود و خطای انسانی که با اسپری رنگ دستی رخ می‌داد، اتفاق نمی‌افتد. اتصال ربات‌های رنگ پاش به سایر تجهیزات خودکار پاشش رنگ باعث می‌شود تا یکنواختی و راندمان پرداخت رنگ به بالاترین حد خود برسد.

اسپری‌های پاشش رنگ سنتی اتوماتیک برای رسیدن به حداکثر کیفیت پرداخت بر روی ربات سوار می‌شوند و تجهیزات میکسینگ اتوماتیک در تامین رنگ اسپری نقش دارند. از این تجهیزات در تنظیم فشار و جریان استفاده می‌کنند که در داشتن پرداخت رنگ یکنواخت امری مهم محسوب می‌شود. سطوح مختلف تجهیزات میکسینگ با ارائه‌ی برخی ویژگی‌ها می‌توانند در کاهش هدر رفت رنگ و قیمت انرژی کمک شایانی کنند.

ربات رنگ پاش در صنایع مختلف کاربرد دارد
ربات رنگ پاش در صنایع مختلف کاربرد دارد

ربات رنگ پاش اتوماتیک؛ از مشخصات فنی تا ویژگی‌ها

ربات‌های رنگ پاش از ربات‌های صنعتی محسوب می‌شوند که تمامی محدوده‌ی داخل و خارج محصول را پوشش می‌دهند. این ربات‌ها برای انواع رنگ‌های آب و پودر و رنگ‌آمیزی حلال‌ها مناسب هستند و در دو نوع ربات پاشش رنگ با شش محور و ربات پاشش رنگ با هفت محور هستند.

در بیشتر موارد از شش محوره بهره می‌برند، اما گاهی برای حرکت خطی ربات و زیر ربات رنگ پاش محور هفتم نیز اضافه می‌شود. حتی گاهی ممکن است محور هشتم هم افزوده شود که بیشتر برای چرخاندن قطعه است.

ربات‌های رنگ پاش خوب دارای ویزگی‌هایی مهم است که همین ویژگی‌ها باعث می‌شود تا با انعطاف‌پذیری و سرعت بالا هر شیئی را با کمترین هدر رفت رنگ کند. سیستم‌های مختلف رنگ‌کاری رباتیک اغلب نیاز به ابزار جانبی و ادوات دارند بجز موارد زیر که از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی محسوب می‌شوند که به آن‌ها نیاز است:

درجه آزادی

با زیاد بودن درجه آزادی امکان دسترسی از چند زاویه‌ی مختلف به یک نقطه خاص آسان‌تر می‌شود. این مورد از نکات مهم محسوب می‌شود؛ زیرا فاصله میان ابزار رنگ‌آمیزی با سطح باید میزان ثابتی باشد تا رنگ‌آمیزی یکنواخت باشد.

اتمایزر

وظیفه‌ی اتمایزر تبدیل رنگ مایع به ذرات ریز مه برای پاشش روی سطح است.

پمپ رنگ

وظیفه‌ی این قطعه پمپاژ رنگ داخل محفظه‌ی نگهدارنده به درون ابزار رنگ کاری است.

کالر چنجر

کالر چنجر یا همان تعویض‌گر رنگ همانطور که از نامش پیداست برای تعویض رنگ استفاده می‌شود بعضی از ربات‌ها می‌توانند به سرعت رنگ را به رنگ مورد نظر خود عوض کنند. البته این فرآیند می‌تواند سبب ایجاد کمی هدررفت شود؛ زیرا رنگ قبلی باید از درون اتمایزر خارج شود.

قابلیت مصرف در محیط‌های پرخطر

طراحی ربات‌های رنگ‌پاش طوری است که در حضور مواد پر خطر و قابل اشتعال هم می‌توان با خیالی آسوده استفاده کرد.

ربات‌ها دارای ویژگی‌های متفاوت هستند
ربات‌های رنگ پاش دارای ویژگی‌های متفاوت هستند

دارا بودن بازوی تو خالی

از ویژگی‌های مهم ربات‌های رنگ پاش داشتن بازوی تو خالی است. یعنی لوله‌های رنگ و کابل‌ها بجای اینکه در خارج از بدنه ربات قرار بگیرند، از داخل بازو عبور می‌کنند که همین باعث جلوگیری از ریختن رنگ روی آن‌ها می‌شود.

داشتن نرم‌افزاری برای برنامه‌ریزی رنگ‌کاری

سیستم‌های رباتیک در هر جایی که بکار بروند نیاز به یک سیستم برنامه‌نویسی دارند. در اینجا نیز به یک نرم‌افزار برای آسان کردن مسیرهای پیچیده‌ رنگ‌کاری نیاز است.

چگونه یک ربات رنگ پاش را برنامه‌ریزی می‌کنند؟

برنامه‌ریزی ربات‌های رنگ پاش معمولا از دو راه تیچ پندنت و زبان برنامه‌نویسی سازنده ربات انجام می‌گیرد، که هر دو راه برای برنامه‌ریزی ربات می‌تواند سخت و طاقت‌فرسا باشد.

برخی از ربات‌ها توانایی برنامه‌نویسی آفلاین را دارند، که مسیرهای رنگ‌پاشی را در مدت کوتاهی برنامه‌ریزی می‌کند. افرادی نیز هستند که با داشتن تخصص و تجربه می‌توانند در زمینه برنامه‌نویسی و راه‌اندازی خط مورد نظر کمک کنند.

چرا باید از ربات رنگ پاش استفاده کنیم؟

بهتر است قبل از خرید هر دستگاهی از مزایای آن با خبر شویم. با دانستن مزایای بی‌شماری که این ربات‌ها دارند تصمیم‌گیری درباره‌ خرید آن‌ها راحت‌تر می‌شود. رنگ‌آمیزی با ربات‌های رنگ پاش دارای مزایای زیادی است از جمله:

  • داشتن ایمنی در محیط‌های خطرناک رنگ‌آمیزی
  • بیشتر شدن سرعت تولید
  • افزایش بهره‌وری
  • کم شدن ضایعات مواد
  • بیشتر شدن زمان فعال بودن رنگ‌آمیزی
  • بهبود کیفیت
  • این ربات‌ها بخش‌های مختلفی مانند اتمایزر، کالر چنجر و دوزینگ پمپ دارند
  • استاندارد بودن رنگ‌آمیزی و…

بجز مزایایی که در بالا ذکر شد بهتر است بدانید که این ربات‌ها در صنایع مختلف نیز کاربرد دارند از جمله:

  • صنعت دفاع و نظام
  • صنعت خودرو
  • صنعت هوافضا
  • تجهیزات ساختمانی
  • تجهیزات و لوازم منزل
  • تجهیزات کشاورزی
  • اکستروژن آلومینیوم و…
استفاده از ربات رنگ پاش مزایای زیادی نسبت به نیروی انسانی دارد
استفاده از ربات رنگ پاش مزایای زیادی نسبت به نیروی انسانی دارد

انواع ربات‌های رنگ پاش یاسکاوا

ربات‌های رنگ پاش یاسکاوا موتومان دارای طیف وسیعی از محصولات و فناوری نقاشی رباتی است، که به بازار عرضه می‌کند. این ربات‌ها با کارایی بالایشان باعث افزایش توان عملیاتی، ثبات و کیفیت می‌شوند و در کنار آن هزینه‌ی عملیاتی و مواد هدررفت را بسیار کاهش می‌دهند.

تنوع در ربات یاسکاوا باعث می‌شود تا فرآیند رنگ مانند پیش رنگ، پی‌وی‌سی، سیلر، شناسایی و رفع عیوب بطور کامل انجام گیرد. ربات‌های رنگ پاش یاسکاوا در دو مدل mpx1150 و mpx1400 ارائه می‌شود.

از مشخصات ربات‌های پاشش رنگ یاسکاوا mpx1150 می‌توان به شش محوره بودن و سرعت بالای آن اشاره کرد که جهت رنگ‌کاری قسمت کانتور مانند سطوح خارجی و داخلی ایده‌آل است. این ربات دارای عملکردی عالی بوده و روکشی صاف و یکدست را برای کاربردهای رنگ‌آمیزی و توزیع ارائه می‌دهد.

ربات‌های رنگ پاش یاسکاوا mpx1400 نیز تقریبا شبیه به نوع بالا است دارای شش محور جهت رنگ‌آمیزی قطعات کوچک بوده و یک عملکرد خوب برای رنگ و توزیع دارد. مساحت سطح کوچک و بازوی باریک آن باعث می‌شود تا به فضای کمی برای نصب نیاز داشته باشید. این ربات با داشتن دامنه‌ی حرکتی وسیع، رنگ‌آمیزی چند قسمت بطور همزمان را آسان می‌کند.

سخن پایانی

ربات صنعتی رنگ آمیزی یکی از ربات‌ رنگ پاش یاسکاوا است که در صنایع مختلف به منظور پاشش رنگ با کیفیت و دقت بسیار بالا روی قطعات مختلف استفاده می‌شود. از این ربات‌ها برای رنگ‌آمیزی سطوح مختلف در ابعاد گوناگون نیز بهره می‌برند. این ربات‌ها قادرند انواع رنگ‌آمیزی را بصورت کاملا برنامه‌ریزی شده انجام بدهند.

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات مهمی را که لازم بود درباره ربات‌های رنگ پاش بدانید را در اختیار شما قرار بدهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ربات رنگ پاش یاسکاوا و دریافت مشاوره می‌توانید با ما در تماس باشید. همچنین سوالات خود را از طریق کامنت و یا پیام ارسال نمایید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پاسخ آن‌ها برسید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشد.

ربات‌ها در تسهیل کارها بسیار نقش دارند.
ربات‌ رتگ پاش در تسهیل کارها بسیار نقش دارد.

 

آیا تی اس گروپ نماینده یاسکاوا است؟

در واقع هیچ شرکتی در حال حاضر نمایندگی یاسکاوا در ایران را ندارد. بعضی شرکت‌ها از این عنوان سوء‌استفاده می‌کنند و خود را نماینده یاسکاوا در ایران معرفی می‌کنند تا نظر مشتریان را به خود جلب کنند. برای اطلاعات بیش‌تر مقاله نماینده یاسکاوا در ایران را مطالعه بفرمایید.

تی اس گروپ خود را نماینده یاسکاوا در ایران معرفی نمی‌کند اما ارتباط ما با یاسکاوا بدون واسطه است و به صورت مستقیم از یاسکاوا ساپورت فنی دریافت می‌کنیم.

سوالات متداول

1-چرا گاهی ربات رنگ پاش را بعنوان ربات رنگ پاشی خودرو نام می‌برند؟

یکی از کاربردهای بسیار مهم این ربات‌ها در صنعت خودرو است که می‌توان گفت بیشترین کاربرد را دارد. در صنعت خودرو می‌توان تمام خودرو و یا بخشی جزئی مانند سپر و گلگیر را با این ربات‌ها رنگ کرد به همین دلیل ان را اینگونه می‌نامند.

2-چرا از ربات رنگ آمیزی به جای نیروی انسانی استفاده می‌کنند؟

این ربات‌ها دارای مزایای زیادی نسبت به نیروی انسانی هستند از جمله در سرعت، دقت و تولید بی‌وقفه. همچنین در برخی مکان‌های پر خطر به کمک انسان‌ها می‌آیند و در حفظ جان آن‌ها نقش مهمی دارند.

3-ربات رنگ پاش چند نوع است؟

بسته به نوع کاربرد، رنج کاری و مواردی دیگر این ربات‌ها دارای انواع مختلف هستند از جمله سریmpx ، سری epx و سری mhp

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *