کاربردهای رباتیک

به کار بردن نام ربات، ممکن است یادآور ربات‌های انسان‌نما باشد که قرار است جایگزین نسل بشر شوند. اما در واقع صنعت ربات و کاربردهای رباتیک مسئله‌ای فراتر است.

قطعا صنایع مختلف مکانی برای رونمایی و استفاده مداوم از ربات‌ها است. صاحبان فعال در صنایع بر این باورند که پیشرفت تکنولوژی را باید در صنایع خود نمایش دهند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که برای هر کدام از صنایع بهتر است کدام ربات مورد استفاده قرار گیرد؟

این سوال، یک سوال اساسی است. برای پاسخ به این سوال باید کاربردهای رباتیک را بدانید. دانستن کاربرد ربات‌ ها به شما کمک می‌کند که بهترین ربات را برای صنعت خود تهیه کنید. در ادامه اطلاعات جالبی قرار است به دست آورید. پس با ما همراه باشید.

تعریف کلی سیستم رباتیک

اضافه کردن یک بازوی مکانیکی متحرک به دستگاه‌های کارخانه‌ای، سبب اتوماتیک شدن سیستم مورد نظر می‌شود. بازوی مکانیکی، یک ربات صنعتی است که سبب اتومات شدن بخش مورد نظر می‌شود. این بازوی مکانیکی یا همان ربات صنعتی، قابلیت کنترل اتوماتیک، برنامه‌پذیری و چند منظوره بودن را دارد.

ربات‌های صنعتی بیشترین جایگاه را در صنایع مختلف به خود اختصاص داده‌اند. این ربات‌ها در ابعاد میکرو تا ابعاد بزرگ‌تر کارخانه‌ای موجود هستند و به خط تولید اضافه می‌شوند. بازوی مکانیکی یا همان سیستم رباتیک به صورت ثابت و یا متحرک موجود هستند.

بهترین روش برای انجام کارهای پُرخطر و یا تکراری با دقت بالا در خط تولید، استفاده از سیستم رباتیک است. همه این مزایا سبب شده صنایعی که از سیستم رباتیک در خط تولید خود استفاده می‌کنند، در حال افزایش باشند. اما ربات‌ها فقط مختص حوزه صنعتی نیستند. در ادامه با انواع کاربردهای رباتیک در حوزه‌های مختلف آشنا می‌شوید.

کاربردهای رباتیک در صنایع مختلف
کاربردهای رباتیک در صنایع مختلف

دسته‌بندی بر اساس کاربردهای رباتیک

یک دسته‌بندی کلی بر اساس کاربردهای رباتیک به صورت زیر است؛

  1. ربات‌های صنعتی
  2. ربات‌های کشاورزی
  3. ربات‌های نظامی
  4. ربات‌های پزشکی
  5. ربات‌های خدماتی و اجتماعی
  6. ربات‌های تحقیقاتی
  7. ربات‌های حوزه علوم شناختی

در ادامه هر کدام را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

کاربرد ربات‌ های صنعتی

رایج‌ترین حوزه‌ای که نام سیستم رباتیک را در آن می‌شنوید، صنعت است. ربات‌ها در صنایع مختلف، به کمک انسان‌ها و یا به تنهایی سبب افزایش سرعت تولید می‌شوند. همچنین استفاده از ربات در صنعت، سبب کاهش هزینه‌های جانبی و افزایش سودآوری صنعت مورد نظر می‌شود. علت این موضوع، سرعت و دقت بالای ربات‌ها است.

نیروی رباتیک احتیاجی به مرخصی ندارد، بیمار نمی‌شود، ساعت کاری محدود ندارد و حتی می‌تواند کارهایی که نیروی انسانی قادر به انجام آن نمی‌باشد را انجام دهد. همچنین ربات‌ها توانایی انجام کارهای تکراری را دارند. این موضوع سبب می‌شود که استفاده از سیستم رباتیک در صنعت مورد نظر، با پیشرفت چشم‌گیری مواجه شود.

توجه کنید که همه این مزایا را یک ربات به تنهایی ندارد. بهترین تصمیم آن است که با توجه به صنعت خود و بخش مورد نظر، بهترین ربات را استفاده کنید. کاربردهای رباتیک در صنعت شامل جابه‌جا کردن اجسام سبک و سنگین، پرس فلزات، جوشکاری و… است. در ساخت ربات‌های صنعتی، یکسری نکات باید رعایت شوند؛

  1. ربات صنعتی در یک محیط کثیف آسیب نبیند. پس در طراحی آن باید این نکته لحاظ شود که ربات مورد نظر در یک محیط کثیف قرار می‌گیرد.
ربات‌ها با کمک انسان
ربات‌ها با کمک انسان و یا به تنهایی، کارهای مختلفی که برای آن برنامه‌ریزی شده‌اند را انجام می‌دهند.
  1. محیط صنعتی دارای نویز است که می‌تواند سبب اختلال در کنترلر و یا اجزای سیستم رباتیک شود. در طراحی ربات باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که ربات در برابر نویزها مقاوم باشد.
  2. امنیت استفاده از سیستم رباتیک باید بالا باشد. به دلیل استفاده از سیستم رباتیک در صنایع، این ربات‌ها بسیار پُرقدرت هستند و اگر امنیت لازم را نداشته باشند می‌توانند سبب ایجاد مشکلاتی شوند.

بررسی کاربردهای رباتیک در صنعت کشاورزی

انجام کارهای کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. محصولات به دست آمده از این صنعت، خوراک مستقیم و یا غیرمستقیم انسان‌ها هستند. این موضوع استفاده از نیروی انسانی و یا رباتیک را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

در صنعت کشاورزی، استفاده از نیروی رباتیک برای سرعت دادن مراحل مختلف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همه مراحل بخش کشاورزی مانند قبل از کاشت، کاشت، بعد از کاشت و برداشت محصول، و حتی بسته‌بندی محصولات به دست آمده، از نیروی رباتیک استفاده می‌شود.

توسعه نیروی رباتیک و بهره‌گیری از کاربردهای رباتیک در صنعت کشاورزی، در اروپا مخصوصا کشورهای انگلستان و هلند، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این کشورها، برنامه‌های مشخصی برای افزایش بازدهی صنعت کشاورزی، با استفاده از نیروی رباتیک اجرا می‌شود.

در طراحی و ساخت ربات‌هایی که در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود. برای مثال؛ یکی از چالش‌هایی که در این صنعت وجود دارد، ارتباط ربات با اجسام نرم است.

 همه محصولات کشاورزی نرم نیستند اما برای برداشت گوجه‌فرنگی از زمین، ربات مورد استفاده باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که گوجه‌ها را سالم و بدون له‌شدگی از زمین بچیند.

کاربردهای رباتیک
کاربردهای رباتیک بسیار گسترده است و شامل یک حوزه خاص نمی‌شود.

همچنین استفاده از ربات در تراکتورها برای شخم زدن زمین‌های کشاورزی، می‌تواند سرعت آماده‌سازی زمین را برای کاشت محصول افزایش دهد. این‌ها نمونه‌های کوچکی از کاربردهای رباتیک در کشاورزی هستند.

کاربرد ربات های نظامی

فناوری‌های مربوط به امور نظامی، جزء دسته‌ای هستند که بیشترین بودجه‌ها در دنیا صرف آن‌ها می‌شود. همه کشورهای دنیا سعی دارند که از نظر نظامی کاملا مجهز و به‌روز باشند. ربات‌ها راه خود را به بخش نظامی هم باز کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای رباتیک در امور نظامی، شبیه‌سازی فعالیت‌های انسان در حین جنگ است. کاربردهای رباتیک در این حوزه فقط محدود به یک مورد خاص نمی‌شود. حمل تجهیزات در مکان‌های سخت و ناهموار بر عهده ربات‌ها است. کار با برخی تسلیحات نظامی را ربات‌ها انجام می‌دهند. کمک‌رسانی به نیروهای جنگی، با ربات‌ها قابل انجام شدن است. حمله به مواضع دشمن را ربات‌ها می‌توانند انجام دهند.

از ربات‌ها ابتدا در جریان جنگ جهانی دوم و پس از آن در جریان جنگ سرد استفاده شد. اولین نمونه‌های ربات‌های جنگی، مین شنی‌دار جالوت نازی‌ها و تله تانک‌های ارتش شوروی هستند.

فعال‌ترین نهاد در زمینه ربات‌های نظامی، سازمان پژوهش‌های پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) است. معروف‌ترین ربات این سازمان توسط شرکت Bostone Dynamics تولید شده که برای حمل تجهیزات در زمین‌های ناهموار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته توجه به این نکته ضروری است که طبق قانون جنگ کنوانسیون ژنو، نباید از تجهیزات و ادوات جنگی که کاملا خودکار هستند استفاده کرد. حداقل یک عامل انسانی باید آن را کنترل کند تا مناطقی که حمله به آن‌ها ممنوع است، مورد هدف قرار نگیرند.

اموری که به وسیله ربات‌ها انجام می‌شود بسیار دقیق است.
اموری که به وسیله ربات‌ها انجام می‌شود بسیار دقیق است.

کاربردهای ربات پزشکی

جذاب‌ترین کاربردهای رباتیک را می‌توان مربوط به حوزه پزشکی دانست. کاربرد ربات ‌ها در این حوزه بسیار متنوع است. به دلیل تأثیر مستقیمی که بر سلامت و جان انسان‌ها دارند، ساخت و استفاده از آن‌ها باید با دقت بالایی انجام شود.

استفاده از سیستم رباتیک در حوزه نگهداری پرونده‌ها و اطلاعات بیماران، سبب افزایش سرعت ذخیره و دسترسی به پرونده‌های بیماران می‌شود. همچنین محاسبات امور مالی و دریافت اطلاعات پزشکی در کسری از ثانیه انجام می‌شود.

استفاده از سیستم رباتیک در پزشکی سبب کاهش صدمات به پرسنل انسانی بیمارستان‌ها می‌شود. برای مثال ضدعفونی کردن محیط بیمارستان، اتاق عمل و همچنین مواجه و کنترل بیماری‌های واگیردار، با ربات‌ها به راحتی انجام می‌شود.

گستردگی علم رباتیک در حوزه پزشکی، شامل سیستم‌های ساده هوشمند تا ربات‌های پیشرفته جراح را شامل می‌شود. ربات‌ها در این حوزه توانایی انجام کارهای روزمره پرسنل کادر درمان را دارند. این موضوع سبب می‌شود که پرسنل از فعالیت‌های سنگین دور باشند.

از دیگر مزایای ربات‌ها در حوزه پزشکی، استفاده از رباتیک در جایگزینی اعضای از دست رفته و یا معلول بدن است. در برخی از جراحی‌های پیچیده و دقیق که دسترسی پزشک به برخی از ارگان‌ها غیرممکن است، ربات‌ها می‌توانند آن را انجام دهند.

توجه کنید که استانداردهای قوی و حساسیت‌های تجهیزات پزشکی سبب شده ساخت ربات در حوزه پزشکی بسیار سخت باشد. برای گرفتن مجوزهای لازم در این حوزه باید آزمایش‌های دقیقی انجام شود. به طور کلی دو دسته ربات در زمینه پزشکی وجود دارند؛

  • ربات جراح: این ربات‌ها به صورت نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک ساخته می‌شوند. از این ربات‌ها در جراحی‌های مختلفی استفاده می‌شود که معروف‌ترین ربات جراحی در حوزه پزشکی، داوینچی است.
کاربرد ربات ها
کاربرد ربات ها در حوزه پزشکی و داروسازی از اهمیت بالایی برخودار است.
  • ربات مراقبتی: این دسته از ربات‌ها همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، برای کمک و مراقبت از بیماران و یا سالمندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این ربات‌ها در فیزیوتراپی هم استفاده می‌شود که کمک زیادی به افراد آسیب‌دیده می‌کند.

کاربردهای رباتیک در بخش خدماتی و اجتماعی

در این بخش از سیستم رباتیک، شاهد تنوع بالای ربات‌ها هستیم. این بخش ربات‌های اسباب‌بازی در انواع ابعاد تا ربات‌های بزرگی که در مکان‌های مختلف کاربرد دارند را شامل می‌شود. بر خلاف تصور عموم، ربات‌هایی که در این حوزه کاربرد دارند، انسان‌نما نیستند. ممکن است ظاهر ربات‌های موجود در این حوزه متنوع باشد.

از این ربات‌ها می‌توان در کارهای منزل، رستوران و یا فروشگاه‌ها کمک گرفت. ربات‌ها انجام کارها را به تنهایی و یا با کمک نیروی انسانی انجام می‌دهند. استفاده از ربات‌ها در انجام کارهای مختلف می‌تواند سرعت آن‌ها را تا حد زیادی افزایش دهد.

ربات‌های خدماتی با انجام کارهای تکراری خسته نمی‌شوند و این کارها را با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهند. استفاده از این ربات‌ها ساده است چون افراد معمولی با آن‌ها سروکار دارند.

کاربرد ربات‌های تحقیقاتی

بخش مهمی از حضور سیستم رباتیک که دسترسی انسان به منطقه‌ای غیرممکن است، به عهده ربات‌های تحقیقاتی است. این روزها انسان‌ها یا خود در جایی حضور دارند و یا نماینده رباتیک خود را به منطقه مورد نظر می‌فرستند.

ربات تحقیقاتی ناسا که در مریخ به سر می‌برد، شاهدی بر این مدعاست. این ربات از راه دور کنترل می‌شود. همچنین برای تحقیقات ناسا درباره مریخ به این سیاره فرستاده شده است.

ربات‌های فعال در حوزه تحقیقات نقش مهمی در آینده بشر دارند. در نتیجه با دقت بالا و پس از سال‌ها تحقیق و آزمایش ساخته می‌شوند.

ابعاد ربات‌ها بسیار متفاوت است
ابعاد ربات‌ها بسیار متفاوت است و در اندازه‌های کوچک تا اندازه‌های بزرگ کارخانه‌ای موجود هستند.

همچنین در پروژه ساخت ربات‌های تحقیقاتی، از سیستم رباتیک نیز استفاده می‌شود. برای مثال از ربات‌های جوشکاری برای جوش نقطه‌ای با دقت بسیار بالا، و یا جابه‌جایی اجسام به وسیله ربات‌های جابه‌جاکننده در مکانی که ربات تحقیقاتی در حال ساخته شدن است، استفاده می‌شود.

نکته جالب ماجرا این است که، زمانی که ربات تحقیقاتی به منطقه‌ای فرستاده می‌شود که دسترسی انسان به آن نقطه سخت است، تا زمانی که ربات وارد منطقه نشود نمی‌توان پروژه را پیروز شده و یا شکست‌خورده دانست.

تحقیقاتی که به وسیله سیستم رباتیک انجام می‌شود بسیار گسترده است و در این مقاله قابل گنجاندن نیست. هدف از اشاره به این موضوع این است که با کاربرد ربات‌ ها در حوزه تحقیقات هم آشنا شوید.

همچنین بدانید که استفاده از سیستم رباتیک در این حوزه فقط مختص ربات تحقیقاتی نیست و از ربات‌های دیگری نیز در حین ساختن ربات تحقیقاتی استفاده می‌شود.

کاربردهای رباتیک در حوزه علوم شناختی

جدیدترین حوزه‌ای که سیستم رباتیک وارد آن شده است، حوزه علوم شناختی است. علوم شناختی در زمینه ذهن و مغز انسان و عملکرد آن مطالعه می‌کند. به طور کلی ورود دانش و سیستم رباتیک در حوزه علوم شناختی را از دو منظر می‌توان بررسی کرد:

  1. رفع نیاز از طریق سیستم رباتیک در حوزه علوم شناختی: در این بخش کنترل ربات توسط مغز انسان بررسی می‌شود. این بخش ارتباط بین بخش پزشکی و بخش علوم شناختی است. فرض کنید عضوی مانند دست و یا پا در انسان از دست رفته باشد. رباتی را به شکل عضو از دست رفته می‌سازند. آیا مغز باید این عضو جدید را کنترل کند یا کنترل از طریق کنترلر انجام می‌شود؟
کاربردهای رباتیک
کاربردهای رباتیک محدود به یک بخش نمی‌شود و در حوزه‌های مختلفی قابل بررسی هستند.

حوزه علوم شناختی این موضوع را بررسی می‌کند که کنترل عضو رباتیک پیوند زده شده، از طریق مغز انسان انجام شود.

  1. علوم شناختی به پیشرفت رباتیک کمک می‌کند: ربات‌ها دارای کنترلر هستند که عملکرد آن‌ها را کنترل می‌کند. همچنین کنترلر فرمان انجام کارهای مختلف را صادر می‌کند. می‌توان گفت که کنترلر مانند مغز انسان عمل می‌کند. محققان پس از بررسی عملکردهای فوق‌العاده مغز انسان و شبیه‌سازی این عملکردها در کنترلر ربات، می‌توانند عملکرد ربات‌ها را تا حد زیادی بهبود ببخشند.

قیمت ربات‌ها بر اساس کاربردهای آن‌ها

ربات‌ها در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارند. به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را در یک حوزه خاص قرار داد. برای انتخاب سیستم رباتیک مناسب، باید حوزه کاری خود را مشخص کرده و سپس اقدام تهیه سیستم رباتیک کنید. برای این منظور بهتر است با کارشناسان متخصص در این حوزه مشورت کنید.

قیمت ربات‌ها بسیار متغیر است. همچنین نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن‌ها اعلام کرد. عوامل مختلفی بر نوسانات قیمت دخیل هستند. عواملی همچون نوسانات ارز، کمپانی سازنده، خدمات پس از فروش، ابعاد ربات، کارایی ربات و… سبب تغییر قیمت آن هستند.

برای اطلاعات دقیق از قیمت، با شرکت مورد نظر خود در ارتباط باشید که در بهترین زمان ممکن، سیستم رباتیک خود را تهیه کنید.

چرا بهتر است از خدمات تی اس گروپ استفاده کنید؟

یکی از شرکت‌هایی که در زمینه سیستم رباتیک فعالیت می‌کند، با نام تی اس گروپ شناخته می‌شود. این تیم متشکل از متخصصان باتجربه در این زمینه است که آماده خدمت‌رسانی هستند. به دلیل اینکه ربات‌های صنعتی در انواع مختلفی تولید می‌شوند و کاربردهای متفاوتی دارند، انتخاب آن‌ها بسیار پُرچالش است.

استفاده از سیستم رباتیک
استفاده از سیستم رباتیک سبب افزایش کارایی صنعت شما می‌شود.

تی اس گروپ به دلیل داشتن تیم متخصص، بهترین مشاوره و راهنمایی را پیش از خرید به شما ارائه می‌دهد. راه‌اندازی و نصب سیستم رباتیک به فرد متخصص احتیاج دارد. متخصصین تی اس گروپ، نصب و راه‌اندازی سیستم رباتیک را انجام می‌دهند.

در صورتی که به تغییر کاربری، بروزرسانی و یا تعمیر ربات خود نیاز داشته باشید، می‌توانید از خدمات پس از فروش تی اس گروپ استفاده کنید. همچنین مطمئن باشید که این تیم به‌روزترین و بهترین ربات‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

متخصصان تی اس گروپ برای راه‌اندازی و نصب سیستم رباتیک به شما مشاوره می‌دهند.

جمع‌بندی و نکات پایانی مربوط به کاربردهای رباتیک

کاربردهای رباتیک را در حوزه‌های مختلف بررسی کردیم. همانطور که متوجه شدید کارایی سیستم رباتیک فقط محدود به یک حوزه نمی‌شود. می‌توان گفت که سیستم رباتیک بیشتر در صنعت و با نام ربات صنعتی شناخته می‌شود.

ربات صنعتی نیز در مدل‌های مختلف و با کارایی متفاوت تولید و عرضه می‌شود. استفاده از سیستم رباتیک در هر حوزه‌ای سبب افزایش کارایی آن قسمت می‌شود و همچنین خطراتی که ممکن است نیروی انسانی را تهدید کند متوجه ربات نمی‌شود.

پیش از خرید ربات و رباتیک کردن حوزه کاری خود، با یک تیم متخصص مشورت کنید. متخصصان و مشاوران باتجربه تی اس گروپ آماده ارائه بهترین محصول با توجه به حوزه کاری شما هستند. شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی، با کارشناسان مشورت کنید.


آیا تی اس گروپ نماینده یاسکاوا است؟

در واقع هیچ شرکتی در حال حاضر نمایندگی یاسکاوا در ایران را ندارد. بعضی شرکت‌ها از این عنوان سوء‌استفاده می‌کنند و خود را نماینده یاسکاوا در ایران معرفی می‌کنند تا نظر مشتریان را به خود جلب کنند. برای اطلاعات بیش‌تر مقاله نماینده یاسکاوا در ایران را مطالعه بفرمایید.

تی اس گروپ خود را نماینده یاسکاوا در ایران معرفی نمی‌کند اما ارتباط ما با یاسکاوا بدون واسطه است و به صورت مستقیم از یاسکاوا ساپورت فنی دریافت می‌کنیم.

سوالات متداول

1. استفاده از سیستم رباتیک نیازمند تخصص خاصی است؟

بله، برای استفاده از سیستم رباتیک باید از افراد کاربلد و آموزش دیده در این حوزه استفاده کنید.

2. کاربرد ربات‌ها در حوزه‌های مختلف رو به افزایش است؟

بله، همانطور که مشاهده می‌شود کاربردهای ربات‌ها در زمینه‌های مختلف در حال افزایش و به‌روزرسانی هستند.

3. آیا می‌توان سیستم رباتیک را جایگزین نیروی انسانی کرد؟

همان‌طور که می‌دانید ربات‌ها قادر هستند کارها را به صورت تنهایی و یا به کمک نیروی انسانی انجام دهند. پس در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که بله، در بعضی موارد ربات‌ها می‌توانند کاملا به تنهایی کار کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *