تاریخچه ربات صنعتی

نیاز مادر تمام ابداعات و اختراعات بشر است. بشر برای آنکه هر روز به شکار نرود و سختی­ها و خطراتش را تحمل نکند و همچنین بتواند مدتی را در غار خود لم بدهد و استراحت کند، ذخیره کردن غذا را ابداع کرد تا نیاز به غذا را تامین کند. حالا نیز بشر برای کار کمتر و حفظ جان خود و راحتی کارها به ربات­ها روی آورده‌است. تاریخچه صنعت رباتیک را از ابتدای تمدن بشر می­توان دانست.

بشر از ابتدا تا کنون همیشه در رویای خود ساخت ماشین­هایی با مهارت و هوش بالا را داشته که امروزه توانسته قسمتی از آن را به واقعیت تبدیل نماید.

با گسترش علم و صنعت، کارخانه­‌ها و صنایع نیاز انسان­ها به ربات روز به روز افزایش یافته و جزء جدایی‌ناپذیر از زندگی امروزی شده است.

در این مقاله به بررسی تاریخچه ربات صنعتی می­پردازیم و از ویژگی­ها، مزایا و معایب ربات­ها و عجین شدن آن­ها با زندگی­ها خواهیم گفت. فقط کافیست چند دقیقه از زمان خود را صرف خواندن این مقاله­ ی کوتاه کنید.

تاریخچه ربات صنعتی؛ از اولین مخترع تا سال 1809

ربات و صنعت رباتیک از دستاوردهای مهم و بزرگ بشر به شمار می­رود؛ زیراکه نشان­ دهنده­ ی نهایت تلاش بشر برای ساخت یک موجود مصنوعی و دارای احساساتی شبیه به انسان، است. باید پذیرفت که تاریخچه رباتیک با فناوری و علوم یک­دست شده و فناوری­ های به کار برده شده در محاسبات و برق و… را می­توان قسمتی از تاریخچه­ ی رباتیک دانست.

اگر بخواهیم از شروع تاریخچه­ ربات صنعتی بگوییم باید نزدیک به دو هزار سال قبل بازگردیم. یک غواص بین جزیره ­ی کرت و کیترا در سال 1901 بقایای یک کامپیوتر مکانیکی را پیدا کرد که دارای دنده­ های پیچیده بود. قدمت آن برای دوهزار سال پیش بوده و نامش را دستگاه آنتی کیترا گویند.

ربات­ ها کار انسان­ ها را راحت می­ کنند
ربات­ ها کار انسان­ ها را راحت می­ کنند

در حدود دویست و پنجاه سال قبل نیز یک مهندس یونانی ظرفی را به بیست و چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و با گذاشتن یک سوراخ دقیق در انتهای آن و پر کردن آن با آب در واقع یک ساعت آبی درست کرد.

در سال 1495 اولین رباتی که شبیه به انسان بود توسط لئوناردو داوینچی طراحی شد. اطمینان کامل از اینکه این طراحی به تولید رسیده یا خیر نداریم اما حرکت بازوها و سر و گردن به خوبی طراحی شده.

حدود دویست سال بعد از ان پاسکال یک ماشین حساب برای پدرش طراحی کرد. در قرن هجدهم نیز اسباب بازی ­هایی برای سرگرمی افراد ثروتمند اختراع گردید. سال 1709 ژاک یک اردک اختراع کرد که هر بال آن حدود چهارصد قسمت داشت تا به خوبی حرکت کند، غذا بخورد و… . حدود صد سال پس از آن جوزف ماری دستگاهی جهت چاپ طراحی ­های مختلف بر روی پارچه اختراع کرد.

تاریخچه ربات صنعتی؛ پیشرفت بشر از مرد بخاری تا 2005

در بخش بالا تاریخچه ربات صنعتی را تا سال 1809 پیش رفتیم پس از آن اولین مرد بخاری توسط جان برینرد اختراع شد؛ که برای کشیدن چرخ دستی و گاری ساخته شده بود. بیست سال پس از آن فرانک مرد برقی آن را ساخت. اولین ربات شبیه به انسان در سال 1937 توسط وستنگ هاوس اختراع شد که میتوانست مثل یک آدم واقعی راه برود، سیگار دود کند و حتی صحبت کند.

در سال 1948 دبلیو گری ربات ­هایی با نام­های المر و السی اختراع کرد این ربات­ها وقتی باتری­ شان به اتمام می ­رسید به سراغ ایستگاه شارژ خود می ­رفتند تا مجددا شارژ شوند. چند سال بعد از آن ریموند بازوی مفصلی را برای کمیسیون انرژی اتمی اختراع کرد که همین یک نقطه­ ی عطف در تکنولوژی بود.

تاریخچه ربات صنعتی
تاریخچه ربات صنعتی

در سال 1954 جورج توانست اولین ربات برنامه ­ریزی را طراحی کند که تحول بزرگی را در خودروسازی جهانی بوجود آورد. جورج اورول با این کارش توانست ربات­ها را که ابزاری برای سرگرمی شده بودند وارد فعالیت­ها روزمره انسانی کند.

 دو سال بعد از آن به کمک جوزف انگلبرگ اولین شرکت جهانی ربات را تشکیل دادند به همین سبب است که انگلبرگ را پدر روباتیک می­نامند.

در سال 1988 اولین ربات بیمارستانی جهت کمک مورد استفاده قرار گرفت و یک سال پس از آن ربات پیاده­ روی جهت بکارگیری در زیر آب در ژاپن استفاده شد. هشت سال پس از آن نیز اولین ربات چرخدار که قادر بود تصاویر و اطلاعات را به زمین بفرستند در مریخ فرود آمد.

در سال 2005 موسسه علوم و فناوری کره رباتی را ارائه داد که از طریق یک اتصال بی­سیم خیلی سریع به کامپیوتر وصل می­شود و کامپیوتر تمام تفکراتی که ربات دارد را انجام می ­دهد.

تاریخچه ربات صنعتی؛ ریشه و مفهوم کلمه ربات چیست؟ و ویژگی های آن

کلمه­ ی ربات توسط نویسنده­ای بنام کرال چاپک در سال 1921 ابداع شد. او نمایشنامه­ ای نوشته بود که در آخر این نمایشنامه ربات­ها علیه سازندگان خود شروع به مبارزه می­ کردند. در واقع ربات در زبان چکی به معنای بیگاری و بردگی است که از ریشه­ ی کلمه کار بدون مزد می­ آید. از زمان ابداع این کلمه تا کنون، این ماشین­ ها تغییرات زیادی داشته ­اند.

هفت سال پس از آن بود که ویلیام ریچاردز و آلبرت هربرت رفل شروع به ساخت یک نمونه­ ی واقعی از آن را کردند. نام این ربات را اریک گذاشتند و در چند عکسی که از آن وجود دارد مشغول سخنرانی برای مرد لندن است. اریک می­توانست بایستد و دست و پا و سر را تکان بدهد.

امروزه از کلمه ربات برای هر ماشینی که بتواند کارهایی را انجام دهد که انسان توانایی انجام آن را دارد بکار برده می ­شود.

در حال حاضر بیشتر ربات­ ها در صنایع و کارخانجات برای ساختن محصولاتی مثل ماشین، الکترونیک و اکتشافات سیارات و… استفاده می ­شود.

ربات­ها تاثیر زیادی بر زندگی بشر گذاشته‌اند
ربات­ها تاثیر زیادی بر زندگی بشر گذاشته‌اند

ربات­ها دارای ویژگی­های منحصر به­ فردی هستند از جمله

  • قابلیت برنامه ­ریزی دارند
  • چندین کار را انجام می­ دهند
  • بسیار کارامد هستند
  • در محیط­ های مختلف کارایی دارند.
  • مغز ربات­ ها معمولا یک کامپیوتر است
  • دارای محرک و بخش مکانیکی هستند
  • همه­ ی ربات­ ها سنسور دارند

  با دانستن ویژگی ربات­ ها و تاریخچه ربات صنعتی بهتر می­ توان آن­ها را تشخیص و بکار برد.

چهارده نابغه در تاریخچه ربات صنعتی

در این قسمت از پانزده فردی که باعث شدند تا تاریخچه ربات صنعتی به سمت پیشرفت برود خواهیم گفت.

دو فرد تاثیرگذاری که در ابتدا باید نام برد جوزف انگلبرگر و جورج اورول است که در بالا از آن­ها گفته شد.

ماروین مینسکی پیشگام در هوش مصنوعی بود، پایه ­های اصلی انفجار توسعه ربات هوشمند توسط او بنا گذاشته شد و کارش یک مرجع اساسی برای مهندسی رباتیک به شمار می ­رود.

چهارمین فرد ویکتور شاینمن است. او اولین بازوی رباتیک الکتریکی که با کامپیوتر قابل کنترل است را اختراع کرد. پس از آن ایچیرو کاتو را می­ توان نام برد که اولین ربات انسان­ نما را در دنیا ساخت.

فرد تاثیرگذار بعدی تاکئو کاناده است که او را مخترع اولین بازوی رباتیک با هدایت مستقیم می­ دانند.

دیوید برت موفق شد تا اولین ماهی­ های رباتیک را بسازد که قادر به تقلید حرکات و اشکال مختلف ماهی بود.

دویی سازنده aibo که مجموعه­ ای از حیوانات خانگی رباتیک بودند و اکثر آن طراحی­ ها شبیه به سگ بودند.

اولین رباتی که توانست قدم­ های انسان را به طور موفق تقلید کند آسیمو نام داشت که توسط ساتومی شیگمی اختراع شد و در 21 سال گذشته نمادی برای ربات­ های انسان نما بود.

سورجرنر ناسا و جیکوب ماتییویچ و دانا شرلی توانستند ربات­ ها را به مریخ بفرستند این ماموریت اگرچه عمر زیادی نداشت اما دستاوردهای ان به طراحی ربات­ های بعدی کمک زیادی کرد.

پیچدگی بسیار تاریخچه ربات صنعتی
پیچدگی بسیار تاریخچه ربات صنعتی

دوازدهمین مورد جوجو جونز است که رومبا، ربات تمیزکننده را در سال 2002 وارد بازار کرد. پس از آن می ­توان مارک ریبرت را نام برد که توانست ربات چهارپا را توسعه دهد و یک ربات انسان ­نما آکروبات­باز بسازد.

آخرین فرد در این صنعت دیوید هنسون سازنده­ی ربات سوفیا است. سوفیا را می­توان یکی از پیشرفته­ترین ربات­ های انسان­ نما با داشتن هوش مصنوعی دانست که در سال 2015 فعال شد.

تاثیر ربات بر جامعه و افراد شاغل

در ابتدا بهتر است بگوییم که در اصل کاربرد ربات­ها، در صنعت است و تاثیر آن­ها را در محصولاتی که روزانه در جامعه عرضه می­ شود می­توان دید. ربات­ ها هنگامی بجای انسان کاربرد دارند که بتوانند بهتر از او کار کنند، در محیط­ های پر خطر فعالیت داشته باشند و اینگونه حافظ جان انسان­ ها می­شوند.

با مطالعه تاریخچه ربات صنعتی و وجود ربات­ ها این نگرانی به سراغ انسان­ ها می­آید که تعداد شغل­ ها کاهش یافته و افراد بیکار افزایش می­ یابند. باید بگوییم که در حقیقت با پیشرفت تکنولوژی مانند ساخت ربات و اتومبیل و.. انسان­ ها قابلیت بهره­ وری شان افزایش می­ یابد.

مزایا و مشکلات رباتیکی شدن صنایع

با آشنا شدن با تاریخچه ربات صنعتی و وابسته شدن هر روزه­ی بشر به صنعت رباتیک بهتر است چند مورد از مزایای آن را یادآور شویم:

  • می­تواند کارهایی که انسان­ها انجام می­ دهند را با هزینه ­ی کمی به پایان برساند
  • کارهایی که جان انسان را به خطر می­ اندازد انجام می ­دهد.
  • دقت در کارشان بالاست
  • کار تکراری را بدون خستگی انجام می ­دهند.
  • افزایش میزان تولید و بهره ­وری
  • نیاز انسانی ندارند و محیط بر روی آن­ها بی تاثیر است
  • در یک لحظه می ­توانند چند کار را انجام دهند.
ربات­ ها بسیار کاربردی هستند
ربات­ ها بسیار کاربردی هستند

در کنار مزایای گفته شده استفاده از ربات ­ها معایبی نیز همراه دارند، این معایب عبارتند از

  • ربات یک ماشین است و می­ تواند به راحتی بشکند و یا خراب شود اما این اتفاق نادر است.
  • ممکن است انسان­های شرور برای اهداف شیطانی از ان­ها استفاده نمایند.
  • استفاده از ربات­ ها برای جنگ
  • در موقعیت­ های حساس و اضطراری قادر به پاسخگویی نیستند.
  • گاهی هزینه­ بر هستند
  • قابلیت شان محدود است و فقط برای کاری که ساخته شده ­اند می­توان از آن­ها استفاده کرد.

بهتر است با در نظر گرفتن مزای و مغایب به استفاده از آن­ها بپردازیم.

 سخن پایانی

بهتر است بدانیم اولین استفاده از ربات­ های مدرن در کارخانه­‌ها و به عنوان ربات صنعتی بوده است. در واقع ماشین ­ها صنعتی بودند که توانایی کارهایی را داشتند که انسان­ ها با تلاش و سختی زیادی قادر به انجام آن بودند. ربات­ های با برنامه ­ریزی­ های دیجیتال و هوش مصنوعی از سال دوهزار ساخته شدند.

باید این را در نظرگرفت که تاریخچه ­ی رباتیک پس از این سال به سرعت در حال پیشرفت است و در آینده شاهد خلق ربات­ های شگفت ­انگیزتری خواهیم بود.

در دهه‌های اخیر صنعت رباتیک پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و ربات‌ها مقرون به صرفه‌تر شده‌اند. از ربات‌هایی که زمانی تنها در صنایع بزرگ مثل صنعت خودرو دیده می‌شدند امروزه به ربات‌ها در صنایع کوچکتر مثل لوازم برقی و آشپزخانه و … رسیده‌ایم. اگر شما هم به‌دنبال گسترش، خودکارسازی  و افزایش بهره‌وری تولید خود هستید احتمالا بتوانید تعدادی از این ربات‌ها را به کار بگیرید. تی اس گروپ ارائه دهنده انواع ربات یاسکاوا در ایران است. این مجموعه خدمات برنامه‌نویسی، نصب، پشتیبانی و خدمات پس از فروش را نیز انجام می‌دهد. برای دریافت مشاوره با متخصصان مجموعه تی اس گروپ با شماره‌های داخل سایت تماس بگیرید.

تاریخچه ربات صنعتی دارای اختراعات بی­شماری است
تاریخچه ربات صنعتی دارای اختراعات بی­شماری است

آیا تی اس گروپ نماینده یاسکاوا است؟

در واقع هیچ شرکتی در حال حاضر نمایندگی یاسکاوا در ایران را ندارد. بعضی شرکت‌ها از این عنوان سوء‌استفاده می‌کنند و خود را نماینده یاسکاوا در ایران معرفی می‌کنند تا نظر مشتریان را به خود جلب کنند. برای اطلاعات بیش‌تر مقاله نماینده یاسکاوا در ایران را مطالعه بفرمایید.

تی اس گروپ خود را نماینده یاسکاوا در ایران معرفی نمی‌کند اما ارتباط ما با یاسکاوا بدون واسطه است و به صورت مستقیم از یاسکاوا ساپورت فنی دریافت می‌کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *